[Contact.Links.info.] [Zoek op Site.] [De Slowpaper.]

Lanterfanten

Zoek op Site.

Beetsterzwaag.toen.

Lanterfanten.lezen.

Beetsterzwaag.nu.

De Slowpaper.

Disclaimer

Reclame.
 
De consument als slaaf van zijn eigen verlangen.
 
Ontevreden en angstig maken.
Het doel van de reclame is de beschouwer een beetje ontevreden te maken met zijn huidige manier van leven.
De suggestie is dat je leven beter wordt als je koopt wat de reclame je biedt.
Angst is de drijfveer waar de reclame je mee stuurt, de angst er niet bij te horen bv.
Door geld te hebben en spullen te kunnen kopen kun je deze angst (tijdelijk)overwinnen.
 
 
Verborgen verleiders.
Het was Edward Bernays die de koppeling tussen producten en onderbewuste verlangens legde.
Hierdoor willen mensen dingen bezitten die ze niet nodig hebben, de consumerende ik was ontdekt.
 
Al in 1924 stelde Paul Maser dat de kunst van de marketeers is dat je mensen moet leren om nieuwe dingen te verlangen ver voordat de oude spullen opgebruikt zijn.
Het verlangen van de mens overstijgt zijn behoefte, voorwaar een onuitputtelijke bron van verlangen.
In plaats van het gesuggereerde gemak, wordt van de meeste nieuw aangeschafte producten het leven ingewikkelder.
 
In zijn boek"De verborgen verleiders" (1957)onthult Vance Packard hoe de consument door allerlei verborgen trucs tot steeds weer meer kopen wordt aangezet.
Later (1960) verscheen:" The Wastemakers " waarin hij uitlegt hoe fabrikanten een snelle veroudering in hun producten inbouwen, waardoor je constant het gevoel hebt dat je product alweer verouderd is.
 
Ontsnappen aan de verleiders?
De oplossing om te ontsnappen aan deze zich herhalende cyclus van telkens nieuwe aankopen, is te kiezen voor een leefstijl die als basis vrijwillige eenvoud heeft.
Gedragseconomie.
Dat onmiddellijke gevoel van bevrediging als we, als ware schatzoekers, iets hebben gevonden waarvan we niet wisten dat we het nodig hadden.
Wanneer u deze valkuil kunt pareren hoeft u minder van uw tijd te verkopen voor geld en er blijft tijd over om te lanterfanten.
Epicures beweerde al 400 jaar V Chr. dat rustig leven de basis kan zijn voor eenvoudig geluk.
Het genoegen van een extravagante levensstijl werd vaak overschaduwd door problemen, ontstaan door diezelfde levensstijl.
Langzaam Lanterfanten en genieten van wat er al is lijkt de juiste richting.
Controle-illusie.
Volgens recent hersenonderzoek nemen we eerst een beslissing en verzinnen er naderhand een logisch verhaal bij.
Omdat ons brein gericht is op straf en beloning toetsen we elke actie aan wat hij oplevert (straf of beloning).
Gedrag wat positieve gevolgen heeft gaan we herhalen.
Mensen hebben een hoge behoefte aan controle, geef ze een illusie van die controle en ze voelen zich beter.
Neuronmarketing is een nieuw marketing instrument, door bij een testgroep in de hersens te kijken hoe welke actie ontstaat (een vorm van gedachtenlezen) voorspellen ze het gedrag van de gemiddelde koper.
Omdat u dit artikel leest en waarschijnlijk belangstelling hebt voor het fenomeen lanterfanten zou het best kunnen dat u door uw afwijkende meningsvorming(geen kuddegedrag) niet valt in de volgzame doelgroep.
Lees ook verrassingen